Hogyan válasszunk megfelelő raktárhelyiséget induló cégünknek?
A megfelelő telephely és raktárhelyiség kiválasztása nagyon fontos kérdés egy induló cég életében. Komoly kihívás megtalálni a számunkra legjobbat. Összeszedtük, hogy mit kell hozzá mérlegelnünk.
Akár a logisztikai támogatáson állhat vagy bukhat kezdő vállalkozásunk, ezért nagyon fontos, hogy a termékeink tárolásához és mozgatásához megfelelő szolgáltatásokat nyújtó raktárhelyiséget válasszunk. Összeszedtük, hogy mi az, amit mérlegelni kell.
Elhelyezkedés
A földrajzi lokáció csak egy tétel, amit mérlegelni kell egy raktár bérlése esetén, bár az egyik legfontosabb. Emellett fontos mérlegelni, hogy a cégünkhöz legjobban passzoló ingatlant találjuk meg. Például, ha viszonteladó szolgáltatást nyújtunk, ne egyszerűen raktárt keressünk, hanem egy logisztikai központba vigyük be cégünket, mert ezek a komplex raktárbázisok nagyban megkönnyítik a kereskedelmi folyamataink intézését.
Bővíthetőség
Fontos kérdés a cég méretéhez passzoló raktár megtalálása – de mi van akkor, ha időszaki forgalmunk erősebb, vagy gyengébb, esetleg komoly bővítést szeretnénk tenni rövid időn belül? Mindezeket figyelembe véve érdemes olyan raktárhelyiséget keresni, ahol a tárolási kapacitás is rugalmasan bővíthető, vagy szükség esetén redukálható, és a bérleti szerződés is lehetőséget ad erre.
Infrastruktúra
Az elérhető infrastruktúra esetében mérlegelni kell egyrészt a tárolásra szolgáló infrastruktúra, a polcrendszer és állványrendszer milyenségét, valamint az áruk mozgatását lehetővé tevő gépek, targoncák bérelhetőségét, meglétét is.
A raklapos tárolással dolgozó cégek esetében nem szempont például a polcrendszer megléte, vagy kiépíthetősége, ugyanakkor annál fontosabb a raktár magassága a rakásolás érdekében. Amennyiben polcos tárolásnál is gépi mozgatás történik, ugyanígy fontos, hogy a polcok távolsága és a rendelkezésre álló hely hogyan alakítható.
A modern raktározás elengedhetetlen része a készletező szoftverek használata. Ezek használatához azonban szintén kiépített infrastruktúra kell: leolvasó kapuk, szkennerek és megfelelő hardver, szoftver számítástechnikai háttér. Az sem mindegy, hogy milyen szoftvert alkalmaznak, hiszen lehet, hogy a cég készletezését nyilvántartó rendszerrel az adott raktárszoftver nem kompatibilis.
Kiegészítő funkciók
Sokat nyomhat a latban, ha a kiválasztott ingatlanhoz bizonyos fontos kiegészítő funkciókat. Ezek fontossági sorrendje cégenként változhat, de olyan tételeket tartalmaz, mint a munkavédelem, az őrzés, a kiegészítő irodahelyiségek, vagy akár a biztosítás hatálya.
A legtöbb áru tárolásánál kiemelkedően fontos a szellőztethetőség, illetve a tisztíthatóság. Az is szempont lehet, hogy az emberek komfort érzetét pedig nagyban növeli egy kényelmes, világos munkakörnyezet.
A jó raktárhelyiségekért komoly verseny folyik. Érdemes egy prioritási listát összeállítani, és ehhez mérten értékelni, hogy mit nyújtanak a kiszemelt lehetséges raktárak. Lehet tökéleteset találni, de pontosan tudnunk kell, hogy mit keresünk.